دانلود تحقیق متابولیسم چیست

دانلود تحقیق متابولیسم چیست

دانلود تحقیق متابولیسم چیست

با هزینه ای اندکی شما میتونید فایل (متابولیسم چیست) را تهیه کنید.


فایل : word (..doc) - تعداد 8 صفحه


قسمتی از متن :


 


‏متابولیسم چیست؟


 ‏به بیانی بسیار ساده، ‏متابولیسم به مجموعه ی پروسه های بیوشیمیایی، و فیزیولوژیکی بدن انسان برای حفظ ‏حالت هومیواستازی، نیز تجزیه ی مواد غذایی مصرفی توسط بدن، و همچنین استفاده از ‏انرژی موجود در آنها اطلاق می گردد. یا به بیانی دیگر، متابولیسم مجموعه ی عملکرد ‏های بیوشیمیایی بدن انسان می باشد.


 ‏همچنین، سرعت سوزاندن کالری های موجود در ‏مواد غذایی مصرف شده توسط سلولهای بدن، به نرخ متابولیکی بدن انسان مرتبط می باشد. ‏هر چه متابولیسم بدن سریع تر باشد، بدن با سرعت و نیز کارایی بیشتری قادر به هضم و ‏جذب غذا ها و نیز سوزاندن چربی ها می باشد.


 ‏بدن انسان همواره و در تمامی شرایط، ‏حتی در هنگام خواب و استراحت، در حال سوزاندن کالری می باشد. این کالری ها صرف کمک ‏به حفظ حالت هومیو استازی بدن می گردند. زیرا که تمامی سلولها، بافت ها، و نیز ‏ارگان های بدن انسان، برای انجام فعالیت های طبیعی خود نیازمند به صرف انرژی می ‏باشند.


 ‏به عنوان مثال، قلب برای پمپ کردن خون در سرتاسر بدن، ریه ها برای ‏انجام عمل تنفس، و نیز سلول های مغزی(حتی در حالت خواب)، برای انجام کلیه ی فعالیت ‏های خود نیازمند به صرف انرژی می باشند.


 ‏برخی از افراد به طور طبیعی دارای سرعت ‏متابولیسم پایین تری نسبت به سایرین می باشند. این دسته از افراد سخت تر می توانند ‏وزن خود را کم نمایند؛ و نیز بیشتر مستعد ابتلا به چاقی می باشند. به طور کلی، ‏فعالیت های سلولی در سلولهای کودکان و نیز جوانان سریع تر بوده و بدین واسطه نیز در ‏افراد جوانتر سرعت متابولیسم بالاتر می باشد. همچنین، به طور معمول با افزایش سن ‏سرعت متابولیسم در یک فرد کاهش خواهد یافت.


 ‏به طور کلی، سرعت متابولیسم در بدن ‏یک فرد، از بافتی تا بافت دیگر متفاوت می باشد. به عنوان مثال، سرعت متابولیسم در ‏بافتهای ماهیچه ای بدن به مراتب بالا تر از سرعت متابولیسم در بافت چربی بدن می ‏باشد. این بدان معناست که بافت های ماهیچه ای بدن قادر به سوزاندن مقادیر بالاتری ‏از انرژی در مقایسه با بافتهای چربی می باشند. شایان ذکر است که بافتهای ماهیچه ای ‏حتی در حالت استراحت کامل (به عنوان مثال در حالت نشستن بدون حرکت و یا حتی در ‏هنگام خواب) نیز، قادر به مصرف و سوزاندن انرژی بسیار بیشتری در مقایسه با بافت های ‏چربی میباشند. این یکی دیگر از مکانیزم هایی است که بر اساس آن ورزش کردن به حفظ ‏سلامتی و همچنین به کاهش وزن بدن کمک می نماید. ورزش کردن، علاوه بر کمک به بهبود ‏عملکرد کلیه ی سلولها و ارگانهای بدن، به افزایش جرم ماهیچه های بدن نیز کمک نموده


‏و بدین واسطه موجب افزایش سرعت متابولیسم بدن می گردد. حتی در حالتی که فرد به ‏انجام هیچگونه فعالیت بدنی ای نیز مشغول نمی باشد، بدن همچنان قادر می باشد مقدار ‏کالری بیشتری را فقط به واسطه ی افزایش سرعت متابولیسم خود بسوزاند. البته لازم به ‏ذکر است که برای حفظ سرعت بالای متابولیسم، پیروی از یک برنامه ی ورزشی مداوم و ‏مستمر به فرد توصیه می گردد.


 


 ‏چه عواملی می توانند منجر به کاهش سرعت ‏متابولیسم گردند؟


 


 ‏رژیم های طولانی مدت:


 ‏بدن انسان در طول دوران ‏تکاملی خود، قادر بوده تا خود را به بهترین نحو به محیط اطراف وفق داده، و بدین ‏واسطه شانس زنده ماندن خود را افزایش دهد. بدیهی است که در طول دوران تکامل ‏فیزیولوژیکی انسانها، آب، مواد غذایی و نیز دیگر مایحتاج انسانها همیشه به مقدار ‏مورد نیاز آنها فراهم نبوده است. در طول دوران تکامل فیزیولوژیکی، بدن انسان این ‏توانایی را یافته است که نیاز های خود به مواد غذایی را تحت شرایط قحطی کاهش دهد. ‏که این به نوبه ی خود منجر به افزایش احتمال بقای فرد در شرایط قحطی می گردد. اجداد ‏ما در طول دوران زندگی خود بارها مواجهه با شرایط سخت و نیز کمبود غذا را تجربه ‏کرده اند، و انسان امروزی از نظر فیزیولوژیکی، نتیجه ی تکامل فیزیولوژیکی اجداد خود ‏می باشد. در گذشته، مواد غذایی به صورت فصلی در اختیار اجدادمان قرار داشته اند. ‏آنها تابستانها از انواع گوشت ها و میوه ها استفاده نموده و خود را برای زمستان ‏آماده می نمودند. حال آنکه در زمستان تهیه ی غذا برای اجدادمان دشوار تر بوده است. ‏در طول دوران تکامل فیزیولوژیکی، بدن انسان به مرور این توانایی را یافت تا خود را ‏با شرایط محیط وفق دهد. حال آنکه، بدن انسان امروزی قادر به تشخیص قحطی از رژیم ‏غذایی نمی باشد. امروزه، فردی که رژیم می گیرد، در حقیقت به بدن خود این سیگنال را ‏می دهد که مواد غذا یی به مقدار کافی و مورد نیاز بدن در دسترس نمی باشند. این همان ‏سیگنالی است که در شرایط قحطی مواد غذایی (به عنوان مثال کمبود غذا در فصل زمستان) ‏در بدن اجداد ما تولید می گردیده است.


 ‏شرایط قحطی، بدنهای اجداد مان را به ‏نحوی تکامل داد، که در تابستان قادر باشند غذا های مصرفی را ذخیره، و در زمستان نیز ‏قادر باشند از این چربی های اندوخته برای گرم نگاه داشتن و نیز انجام دیگر فعالیت ‏های متابولیکی خود استفاده نمایند.


 ‏پیروی از رژیم های غذا یی بسیار محدود از ‏نظر کالری، بدن انسان امروزی را در حالتی همانند حالت قحطی که اجدادمان در گذشته با ‏آن رو به رو بوده اند مواجه می نماید؛ که این برای بدن دو ضرر بسیار اساسی ‏دارد:


 ‏اول اینکه پیروی از اینگونه رژیم های غذا یی، متابولیسم بدن و نیز ‏توانایی بدن در سوخت و ساز مواد غذایی و نیز انجام دیگر عملکرد های فیزیولوژیکی را



 


 




 


تصاویری از چند صفحه نخست فایل :


 





خرید آنلاین